Duur training

4 dagdelen, met tussenpozen van 6 weken 

Locatie

MCG Utrecht  of incompany

Deelnemers

Minimaal 4 deelnemers

Investering

Wij maken graag een voorstel op maat.

Voorwaarden

De voorwaarden voor MCG-trainingen zijn van toepassing.

 

Masterclass Business Development voor advocaten: van willen naar doen!

Veel internationaal georiënteerde kantoren werken met een BD / CRM department (Business Development / Client Relationship Management). Teams van BD professionals houden voortdurend contact met relaties en branches, geven strategisch advies, leiden en organiseren pitches bij aanbestedingen en helpen advocaten om relaties te behouden en nieuwe relaties te werven.

BD: ik doe het (graag?) zelf
Maar ook de partners en seniors aan de Zuidas weten hun relaties te behouden en nieuwe te werven door een persoonlijke vertrouwensband op te bouwen. Hetzelfde geldt voor partners of seniors van nationale of regionale kantoren, al doe je BD daar voor een groter deel zelf. Dat is immers ook één van de charmes van je praktijk. Nieuwe relaties interesseren voor kantoor en voortdurend kansen creëren bij bestaande relaties zou een hoge prioriteit moeten hebben op je agenda. Daarbij word je steeds vaker ondersteund door een kleine, maar professionele, BD-afdeling.  

Toch is de kans groot dat je hiermee worstelt. Als inhoudelijke professional word je geregeerd door de waan van de dag en help je je cliënten graag met uitdagende dossiers. Maar daardoor komen marktgerichtheid, BD en CRM automatisch op een lager pitje te staan.

De uitdaging zit meestal niet in je ambitie om tot goede BD-resultaten te komen. Het gaat vooral om de vraag hoe je die ambitie op een efficiënte manier omzet naar concreet handelen. Op een manier die bij jou en je cliënten past. Misschien vraagt praktisch marktgericht denken wel een andere mindset van jou, je praktijkgroep of kantoor.  Hoe pak je dat aan?

Concreet handelen
Deze training leert je hoe je jouw BD-ambities omzet naar concreet handelen en groei van je praktijk. Voorbeelden:

  • Hoe zorg ik voor meer eigenaarschap binnen mijn team voor acquisitie en sales? Wat is mijn ambitie hierin?
  • Welke stijl van CRM past bij mij? Ben ik een marktverkenner, cliëntverkenner of een trusted advisor?
  • Hoe kan ik nieuwe diensten aanbieden en kantoorgenoten introduceren bij mijn cliënten?
  • Hoe houd ik contact met cliënten die dreigen te “verdampen?” (Langer dan 1 jaar geen contact meer mee gehad).
  • Hoe gebruik ik LinkedIn om ons netwerk bij te houden en/of verder te optimaliseren?
  • Hoe gebruik ik het externe netwerk van de cliënt om geïntroduceerd te worden bij potentiële cliënten?
  • Is het handig om contact te zoeken met prospects die we bij een pitch verloren hebben?
  • Ik ben geen ‘borrelaar’. Is dat een probleem om nieuwe mogelijke relaties te ontmoeten?
  • Hoe verken ik netwerkmogelijkheden en hoe pas ik deze het beste toe?
  • Wat kun je doen om DB in je werk te integreren?
  • Hoe zorgen we ervoor dat we in een constante BD-loop blijven? Hoe borgen we dat?
 

Meer weten?
Wil je meer weten over deze training of een voorstel op maat? Neem dan contact met ons op. Plan direct een MS Teams afspraak in voor meer informatie en om de mogelijkheden te bespreken. 

Klik hier om direct je MS Teams gesprek te plannen!

 

 

MCG Consulting | Algemene voorwaarden | Privacyverklaring | Zoeken | Copyright 2024